Het belang van Dienend Leiderschap

Klimmen blanco

Een gesprek met onze zoon Stan …… over leiderschap en vertrouwen. En natuurlijk de vertaling naar hoe dat in organisaties werkt.

Wij geven jou zo veel mogelijk vertrouwen in de dingen die je wilt leren of bereiken. En daar hoort bij dat wij af ten toe ook moeten begrenzen, ik snap dat dat niet altijd tof is. Dat doen we niet omdat wij denken dat je het niet kan, maar sommige dingen hebben bijvoorbeeld een leeftijd, zoals autorijden.

‘Hoe doen jullie dat dan mam’, vroeg onze puberzoon Stan.

Ik vertelde hem onderstaand verhaal

Je was twee jaar, een ondernemende peuter en jij wilde klimmen op het klimrek. Pappa zei: ‘doe maar, dat kun jij en ik ga je helpen’. Hij legde je uit dat je eerst een hand en dan een voet omhoog moest zetten, dan jezelf omhoog duwen met je voetje en dat het belangrijk was dat je dicht met je lichaam bij het rek bleef.

Toen je 1,5 meter hoog was keek je naar beneden, je twijfelde. Pappa zei tegen jou: ‘ik ben bij jou en ik help je, eerst een hand, dan een voet, waar is je buik? Toppie dicht bij het rek!’ En je klom helemaal naar boven. Supertrots zat je bovenop het rek.

Jouw doel gehaald!

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dan alleen op het terras zat met een bak koffie en een tweede koude bak en lege stoel ernaast! Dan keek ik jaloers naar de buren, die gezellig na een drukke week werken samen zaten te keuvelen, met hun kinderen in de zandbak ernaast. Meerdere keren waren er kinderen die ook op het klimrek wilden klimmen, dan hoorde ik ouders roepen: Niet op dat klimrek, dat is gevaarlijk!

Een aantal jaar verder, jij was inmiddels een jaar of 5. Pappa en ik drinken samen koffie op het terras na een drukke week werken. Jij was driftig aan het klimmen. Wij hoorden andere ouders paniekerig roepen:

Kijk die kleine jongen daar boven in dat klimrek!

Wij dronken relaxed onze koffie en legden vriendelijk uit, aan de vrouw die alleen aan een tafel zat, met lege bak koffie en lege stoel naast haar, dat jij onze zoon bent, dat jij prima kan klimmen en dat wij het volste vertrouwen in jou hebben. Ze zuchtte: ‘die van ons durft dat niet’.

Tja, als je een kind eerst vertelt dat klimmen gevaarlijk is…….., dachten wij.

Dit is wat je ook veel in organisaties ziet

Een sfeer van beheersing en controle, vaak vanuit de beste intenties. Controleren of iemand zijn werk wel goed doet, beschermen om fouten te maken. Het creëert echter angst en enorme afbreuk aan het zelfvertrouwen van mensen, waardoor ze onzeker worden en niet meer in oplossingen denken.

Geen fouten maken is het doel geworden

Controleren en vertellen wat iemand fout doet, creëert negatieve energie, slaat het vertrouwen uit mensen. Soms is zo’n ‘controle vangnet’ zelfs een manier om de verantwoordelijkheid bij mensen weg te nemen. Het is daarmee dus geen duurzame oplossing voor een toekomstbestendige en wendbare organisatie, waaraan mensen met vertrouwen en plezier een bijdrage leveren.

Waarom niet investeren in coaching, vragen wat iemand nodig heeft, vertrouwen uitspreken, complimenten en tips geven? Het vraagt misschien, vooral in het begin, wat meer tijd, maar de energie is positief gericht en het resultaat is duurzaam! Mensen gaan zelf oplossingen bedenken en houden de bedoeling voor ogen. Ze durven verantwoordelijkheid te nemen, te experimenteren en fouten te maken om het werk zo goed mogelijk te doen, met elkaar te leren, plezier in het werk te houden en klanten een uitstekende klantbeleving te geven.

Ben je ervan bewust dat wanneer je mensen
eerst hebt verteld dat klimmen op het klimrek gevaarlijk is,
ze nu niet ineens zelf naar boven klimmen!

Dat kost tijd en energie, coaching, weten wat ze nodig hebben, steun en vertrouwen, ruimte om fouten te maken, blij zijn dat ze fouten maken om er met elkaar van te leren.

Hoe mooi is het als ze dan uiteindelijk met z’n allen trots en vol zelfvertrouwen boven op klimrek zitten?

Dienend Leiderschap

Dat vraagt een andere vorm van leiderschap. Dienend leiderschap! Natuurlijk worden er kaders geschept en daarbinnen ben je als leider dienend. Dienend aan je mensen om ervoor te zorgen dat zij kunnen doen wat ze moeten doen, dat zij zich ontwikkelen, met plezier naar het werk komen en zich gewaardeerd en gezien voelen.

Dat zij zelf op hun manier, met plezier en vol zelfvertrouwen in jouw klimrek klimmen en samen de gestelde doelen realiseren! Trots en vol energie, omdat ze een zinvolle bijdrage hebben geleverd.

Om als organisatie toekomstbestendig te zijn is het cruciaal om waarde toe te voegen aan anderen, de maatschappij en onze leefomgeving. De tijd van geld verdienen ten koste van alles en iedereen is echt voorbij. Dat vraagt van veel organisaties een transitie en om dat te bereiken is het essentieel om van werkgeluk en vitaliteit, prioriteit te maken.

De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en dat vraagt wendbaarheid van organisaties en dus van mensen. Gebrek aan zelfvertrouwen en ruimte om te experimenteren is funest voor wendbaarheid en dus de toekomstbestendigheid van je organisatie!

Hulp nodig of even sparren? Bel of mail me gerust!

Ingrid Zijlmans | 06 – 10 55 12 94

ingrid@2cmore.com | ingrid@businessprovit.nl | www.businessprovit.nl